Column: (Hard)lopen, goed voor je?

De lente staat voor de deur. Wat is nu fijner om met dat heerlijke weer de (hard)loopschoenen aan te doen? Veel mensen krijgen, zeker als het zonnetje schijnt, kriebels om de hardloopschoenen aan te trekken en lekker naar buiten te gaan. Al lopen de fanatiekelingen natuurlijk gewoon door in de winter!

Wat is nu verstandig? Er wordt veel over (hard)lopen gezegd. Globaal lees en hoor je meestal dat je het voorzichtig op moet bouwen, bij voorkeur met behulp van een schema, dat je niet te hard van stapel moet lopen en dat je goede kleding en schoeisel moet dragen. Dat is allemaal waar.

Maar waar haal je de hardloop-motivatie vandaan, hoe hou je het vol en hoe voorkom je blessures? Hoe goed is het eigenlijk voor je lijf? Daar is geen standaard antwoord op. Of het moet het advies zijn “alles met mate”. Voorop staat dat bewegen gezond is. Mits dit met beleid gedaan wordt. Het beste is om eens te beginnen met het afleggen van een conditie test. Zo weet je waar je staat en kun je met behulp van een hartslagmeter bepalen welk tempo geschikt is. Bij bepaalde klachten is het verstandig om eens te kijken of hardlopen nu wel de beste manier is om meer te bewegen. Bijvoorbeeld bij klachten van de gewrichten in de benen, zoals de knie en de enkel. Door hard te lopen worden deze zwaar belast en kunnen snel blessures optreden. Ook een pijnlijke of instabiele rug kunnen het prettig hardlopen beletten.

Een goede volgorde kan zijn: vraag je eerst af wat je doel is, wil je afvallen? Dan ligt het hardlooptempo een stuk lager dan wanneer je conditie op wilt bouwen. Zo kan het best zijn dat wandelen in een flink tempo beter is, zeker wanneer er overgewicht in het spel is. Dit is veel minder belastend en beter vol te houden.

Stel jezelf daarna de vraag wat je echt leuk vindt, denk je het vol te houden en hoe gemotiveerd ben je werkelijk? Wat is er eventueel nog nodig om gemotiveerd te blijven, samen sporten loont bijvoorbeeld vaak. Als je een afspraak maakt met iemand kun je meestal minder snel ‘onder je sportmoment’ uit.

Heb je een keuze gemaakt, zorg er dan voor dat je goed voorbereid van start gaat. Bepaal hoe je er voor staat en waar je naartoe wilt. Doe dit in kleine stapjes, het behalen van kleine doelen zal ook je motivatie hoog houden.

Overigens, over het nut van rekken voor en na hardlopen zijn de meningen verdeeld. Doe dit in ieder geval voorzichtig, niet veren en stop als het pijn doet. Loop ook niet hard bij pijnklachten maar neem voldoende rust.

Wil je gebruik maken van een schema; dan zijn die te vinden op het internet. Ook zijn er verschillende apps beschikbaar om je (hard)lopen te monitoren en op te bouwen. Uiteraard gelden voor specifieke gevallen specifieke aanpak, twijfel niet om bijvoorbeeld je huisarts of fysiotherapeut om advies te vragen.

Alvast een fijne lente toegewenst!

Namens fysiotherapie ‘de Klomp’, de Klomp 93

Mark, Bart, Marian