Manuele therapie

De manueel therapeut richt zich op diagnostiek en behandeling van functiestoornissen van het bewegingsapparaat in het algemeen en van de wervelkolom in het bijzonder. Zoals:

* nek-en hoofdpijn (kaakklachten, bepaalde vormen van duizeligheid)

* nek-en schouderklachten eventueel met uitstralende pijn naar de arm(en).

* rugklachten, eventueel naar uitstraling naar bil of been

* rugklachten meer hoger in de rug met rib-en borstpijn

Onderzoek

Tijdens het eerste consult vindt een onderzoek plaats: vraaggesprek, actieve bewegingen door de patiënt en specifieke onderzoekstechnieken door de therapeut. Op grond van de onderzoeksgegevens wordt een manueeltherapeutische diagnose geformuleerd en een behandelplan opgesteld.

Therapie

Doel van de therapie is zowel het herstellen van functiestoornissen en het verminderen van pijn als het verbeteren van vaardigheden in het dagelijks leven, werk en sport. Tijdens de behandeling wordt gebruik gemaakt van specifieke mobiliserende technieken eventueel aangevuld met manipulaties. De behandeling is over het algemeen niet pijnlijk. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct meetbaar voor de patiënt: duidelijke verbetering van de mobiliteit, en afname van de pijn. Hiermee worden voorwaarden gecreërd voor verder herstel. Goede instructie met betrekking tot houding en beweging, begeleiding door middel van oefentherapie en het geven van inzicht voor de patiënt, maken deel uit van het behandelprogramma.

In onze praktijk werken meerdere manueel therapeuten. Zij zijn allen aangesloten bij de NVMT, de Nederlandee Vereniging voor Manuele Therapie.